In het curriculum, met name bij de leeftijdspecialisatie, vakspecialisatie, minoren, themamodules en studiecoaching wordt verwezen naar voorbeelden van praktijken en theorie afkomstig van verschillende landen in Europa en daarbuiten. Het is mogelijk om kennis en informatie met docenten, studenten en leerlingen in het buitenland virtueel uit te wisselen. Dit noemen we Internationalisation@home en kan bijvoorbeeld via E-Twinning.
Je kunt in het buitenland stage lopen en/of studeren binnen de kaders van bestaande minoren; de vrije module; leeftijdspecialisatie; vakspecialisatie en themamodules. Binnen bestaande minoren kun je naar het buitenland (twee á drie weken), bijvoorbeeld voor een vergelijking tussen werkbevlogenheid van (startende) leerkrachten in Nederland en IJsland, computational thinking en werkplaats van de toekomst in Nederland en een ander land, geweldloze communicatie en opvoeding(nonviolent communication and education) binnen de minor verbindend gezag, filmeducatie of historisch redeneren in Nederland en daarbuiten.
Internationalisering kun je ook inzetten bij een vrije module, waarin je zelf een selectie maakt van deelcompetenties voor de werkplekbekwame en startbekwame fase waaraan je binnen educatieve organisaties (bijvoorbeeld scholen, schoolbegeleidingsdienst, educatieve uitgever, bibliotheek en musea) in het buitenland en eventueel ook in Nederland, werkt aan professionele ontwikkeling.
Voor de leeftijdsspecialisatie jonge kind kun je in een ander land onderzoeken hoe de overgang tussen vroeg- en voorschoolse educatie naar het basisonderwijs is geregeld; welke ontwikkelingsgebieden worden bijgehouden en op welke wijze; hoe en hoevaak met ouders wordt gecommuniceerd over het jonge kind en/of hoe taalontwikkeling, ruimtelijke ontwikkeling of creatieve ontwikkeling wordt gestimuleerd. Heb je de leeftijdsspecialisatie oudere kind gekozen dan doe je een actieonderzoek op een gebied waar jij zelf handelingsverlegenheid ervaart, bijvoorbeeld ten aanzien van sociaal emotionele ontwikkeling of pedagogisch klimaat bij het oudere kind; doorgaande leerlijnen naar het voortgezet onderwijs, klassenmanagement of digitale geletterdheid. Je kunt dan bijvoorbeeld een vergelijking maken tussen hoe dit in Nederland en in een ander land wordt aangepakt.
Voor de vakprofilering arts of science bereid je innovatieve, aansprekende onderwijsactiviteiten voor, voert die uit en evalueert die. Je onderzoekt hoe een bepaald concept tot uiting komt in Nederland en het buitenland, zoals outdoor education, coöperatief werken, wereldburgerschap, inclusiviteit en diversiteit. Studie en/of stage in het buitenland binnen bovenstaande curriculumonderdelen kan variëren van twee tot tien weken in zowel het dichte of verre buitenland. Hieronder enkele voorbeelden:
- twee á drie weken naar Gambia via Pro8 en Buganala, of een ander land;
- twee weken met Edukans naar Uganda, Kenia, Suriname of India;
- tien weken via Radiant naar Aruba, Bonaire, Curaçao, St Eustacius, St Maarten, Suriname;
- elke andere bestemming waar Nederlands, Engels of jouw (tweede) moedertaal wordt gesproken, zoals Malta, Turkije, Marokko, Macedonië, België, Zuid Afrika.
Buitencurriculair wordt het derde studiejaar een kunst- en cultuurreis naar Parijs georganiseerd. Je ervaart deze stad op een multidisciplinaire wijze waarin de kunst- en zaakvakken centraal staan. Daarnaast kun je ook in het derde of vierde jaar je English Cambridge certificate behalen op B2 of C1 niveau behalen.