Inspiratie kennissessies

In korte tijd bijgepraat worden door een expert in een specifiek onderdeel van het educatieve en/of pedagogische vakgebied? Interessante thema's voor iedereen die werkzaam is in het onderwijs, kinderopvang, jeugdzorg of andere kindgerelateerde beroepen. 

Programma:

18.45 uur inloop
19.15 welkom
19.30 uur start kennissessie 1
20.15 uur wissel
20.30 uur start kennissessie 2
21.15 uur einde van de avond

Je kunt kiezen uit de volgende kennissessies: 

Door: Marieke Visser

Muziek maken kan iedereen! Laat je inspireren om op een makkelijke manier met kinderen tussen 0 en 4 jaar muziek te maken. Spelenderwijs kinderen in beweging brengen, zingen, leren materialen in te zetten die op de meeste kinderopvanglocaties wel te vinden zijn en vooral veel plezier hebben. 

LET OP! Deze workshop duurt 1,5 uur. Houd er dus rekening mee dat je de tweede ronde dezelfde workshop volgt

Door: Noa Meerdink

De pedagogische relatiekaartenset stimuleert de educatieve professional om relatiegebaren aan kinderen te geven en de relatie tussen de educatieve professional en kinderen te stimuleren of te behouden. Educatieve professionals kunnen deze kaartjes aan het begin van de dag of week als doel voor zichzelf stellen. Door de kaartenset worden ze zich bewust van hun eigen gedrag en handelen.

Door: Vera Janssen – Rikkers

Tijdens deze kennissessie leer je hoe je kinderen kunt ondersteunen in hun rouwproces en welke vragen en reacties hierbij komen kijken. Ook bied ik jou als professional praktische kennis en handvatten om verschillende vormen van rouw te herkennen en te begeleiden. Tevens ervaar je zelf wat het maken van een oefening met jou doet en hoe je deze in kunt zetten in de praktijk. 

Door: Bram Oonk

Bij mij thuis is het thema van de Kinderboekenweek 2023. Dit thema leent zich goed voor een gesprek in de klas over overeenkomsten en verschillen tussen thuissituaties van de kinderen. In deze kennissessie maak je kennis met werkvormen en kinderboeken die zich goed lenen om dit gesprek aan te wakkeren. Deze gespreksvorm maakt het mogelijk om in alle bouwen van de basisschool burgerschapsonderwijs en leesonderwijs te combineren. 

Alleen in ronde 1

Kindertekeningen lezen geeft je een kijkje in de binnenwereld van een kind. Is er een kind dat je graag beter zou begrijpen, waarvan je wil weten wat er in dat koppie omgaat? Dan is de beeldentaal van tekeningen een waardevolle tool voor jou. Kinderen tekenen namelijk onbewust, maar niet toevallig. Ontdek wat de tekeningen van kinderen jou vertellen en hoe je hen beter en sneller hulp kan bieden.

Ontdek de basis van het kindertekeningen lezen en begrijpen en welke fasen er zijn in de tekenontwikkeling.

LET OP! Deze workshop duurt 1,5 uur. Houd er dus rekening mee dat je de tweede ronde dezelfde workshop volgt.

Maximaal aantal deelnemers is 25. Vol=Vol

Door: Floor Vlasblom

Deze sessie gaat over ChatGPT: wat kun je ermee in het onderwijs en wat moet je daarvoor kunnen? Hoe kun je ChatGPT inzetten om lessen voor te bereiden of leerlingen/studenten zichzelf te laten overhoren? En wat heb je daarvoor nodig?

Door: Susan Raben

Nederlands ondersteund met gebaren is een communicatiesysteem waarbij het Nederlands visueel wordt gemaakt door middel van gebaren en mimiek.

Door gebaren in de communicatie te gebruiken, help je een kind gemakkelijker duidelijk te maken wat het bedoelt. Dit voorkomt frustratie en stimuleert de taalontwikkeling.

Je kunt gebaren al gebruiken voordat een kind begint met praten. Gebaren zijn ter ondersteuning van de gesproken taal en kun je ook gebruiken bij kinderen die gewoon kunnen horen en (leren) praten. Een kind gebruikt eerst gebaren voordat hij of zij gaat praten. Net als een kind dat eerst gaat tijgeren en/of kruipen voordat het gaat lopen. Kinderen vanaf 6 maanden oud kunnen profiteren van de voordelen van gebaren. Daarna kunnen de kinderen vaak zelf al goed met woorden vertellen wat ze willen of nodig hebben. Bij niet alle kinderen is dit vanzelfsprekend. Ook dan kunnen gebaren helpend en soms noodzakelijk zijn. Door de gesproken taal te ondersteunen met gebaren, geef je kinderen een manier om zich te uiten en duidelijk te maken wat ze beleven of nodig hebben en hoeven we dat niet meer te raden of in te vullen.

Een aantal voordelen zijn:

  • een kind kan eerder communiceren door gebruik te maken van gebaren
  • miscommunicatie wordt voorkomen
  • frustratie wordt beperkt doordat het kind duidelijk kan maken wat hij/zij bedoelt.
  • de taalontwikkeling wordt gestimuleerd
  • het zelfvertrouwen wordt versterkt
  • de band tussen kind en verzorger wordt versterkt
  • Bij kinderen die niets zeggen geef je het kind een middel om te communiceren

Door: Anne Berendsen
Media is niet meer weg te denken. Kinderen groeien op in een wereld vol media waar de ontwikkelingen ontzettend snel gaan. In deze kennissessie nemen we je mee hoe media bij kan dragen aan de ontwikkeling van het kind van 0 tot 4 jaar. We bespreken de kansen en de risico’s van mediagebruik.

Door: Nathalie 

De Shantala babymassage is een ontspannende, respectvolle en liefdevolle massage waarbij de baby zelf aangeeft wat hij nodig heeft. We gaan kort in op de zintuigen, randvoorwaarden/ contra-indicaties, de positieve lichamelijke en emotionele effecten van de babymassage. Daarna gaan we gericht aan de slag met babymassage. Het is een ervaringsgerichte workshop. Naderhand ontvangen jullie een handout als naslagwerk.

Door: Marian Koolhaas

Deze kennissessie gaat over de grootste gemeenschappelijke deler binnen vernieuwingsonderwijs: de stem van het kind die overal dwars doorheen klinkt. Zowel traditionele als 21-eeuwse vernieuwingsscholen* zijn hierin voorbeeld. Welk lef heb jij, wat onderneem jij als ondersteuner, leraar, bestuurder, directeur of Pabo-opleider om die stem van het kind te erkennen?

*Bv dalton, Jenaplan, Ontwikkelingsgericht Onderwijs, EGO

Door: Pascal 

Ontdek in deze 45-minuten durende kennissessie de impact van meertaligheid op schoolsucces! We onderzoeken de centrale vraag: "Doen meertalige kinderen het even goed op school als hun eentalige klasgenoten?" Ontdek de wetenschappelijke inzichten van het PISA-onderzoek en de cruciale rol van onderwijs in dit verband. Kom meer te weten en vergroot je begrip van dit boeiende onderwerp!

Door: Yolande Potjer

In het geschiedenisonderwijs van de toekomst (denk hierbij aan de nieuwe kerndoelen) gaat het stimuleren van denkvaardigheden waarschijnlijk een belangrijke rol spelen. In deze inspiratiesessie maak je kennis met hoe je leerlingen in de midden- en bovenbouw in de geschiedenisles kunt stimuleren tot denken en redeneren over het verleden. Inspiratie om meteen in jouw eigen lessen mee aan de slag te gaan.

De kennissessie ‘Kinderen en jongeren met een TOS’ is een kennismaking met taalontwikkelingsstoornis (TOS). Het hebben van een TOS heeft veel invloed op de persoon met een TOS en daarom vraagt het aanpassingen van de kinderopvang en het onderwijs. Wat betekent het om een TOS te hebben en hoe kan je het herkennen. We zoomen kort in op de problematiek en wat de gevolgen zijn.

Door: Marleen, Eileen en Noreen 

"De zon speelt al buiten, kom je ook?" (uitspraak van Loesje)

Tijdens deze interactieve workshop gaan we in op hoe de spelontwikkeling verloopt van kinderen tussen ongeveer 2 en 6 jaar, hierbij ook kijkend naar de breinontwikkeling van het kind.  

We besteden aandacht aan het grote belang van (risicovol) spelen, een kansrijke speelleeromgeving en het grote verschil tussen spelbegeleider en spelmaatje.  Hoe kun je het spel van het kind begeleiden, waardoor het kind zich zo plezierig mogelijk ontwikkeld, hierbij kijkend naar de natuurlijke leerbehoefte van een kind. 

Praktische informatie

Datum
4 oktober

Tijd
Inloop (inclusief klein hapje eten): vanaf 18:45 uur
Event: van 19:15 tot 21:15 uur

Plaats
Graafschap College, J.F. Kennedylaan 49, Doetinchem

Prijs
Gratis

Vragen?
Mail naar llo@iselinge.nl