Het vormgeven van betekenisvol onderwijs in nieuwe leeromgevingen Moet je ChatGPT omarmen of juist weren uit het klaslokaal? Kun je beter investeren in een nieuwe methode of gebruik maken van open leermateriaal? Kun je de woordenschat van kleuters vergroten door ze met VR de wereld te laten zien en horen? Welke data kun je het best gebruiken voor een goed schooladvies? De leeromgeving in het basis- en voortgezet onderwijs wordt steeds veelzijdiger onder andere door de opkomst van technologie in de school. Wat betekent dit voor wat en hoe leerlingen leren? In de werkplaats Onderwijs van de Toekomst vertrekken we vanuit het besef dat technologische ontwikkelingen van invloed zijn op de gehele maatschappij en dat daarmee ook het onderwijs voor uitdagingen komt te staan. We zien de mogelijkheden die technologie, bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie en robotica, het onderwijs biedt, maar we zijn ons ook bewust van de risico's en de onvoorspelbaarheid van technologische ontwikkelingen. Binnen de werkplaats verkennen we de toepassing van nieuwe technologieën in het onderwijs en ervaren we met welke mogelijkheden, uitdagingen en vraagstukken deze technologieën het onderwijs confronteren. De vraag is steeds hoe leerkrachten en docenten in het basis- en voortgezet onderwijs een rijke, prikkelende leeromgeving kunnen creëren, verrijkt met technologie.