"Wat is burgerschap eigenlijk?" Deze vraag kregen wij vaak tijdens een analyse van burgerschapsonderwijs op de scholen in onze regio.
Om op deze vraag een antwoord te kunnen geven, hebben wij in het eerste jaar van de werkplaats De samenleving in de school, de wereld in de wijk een omschrijving gemaakt van wat burgerschap voor ons betekent:
(Wereld)burgerschap vereist een goede omgang met jezelf, de ander(en) en de omgeving, waarbij zelfbewustzijn en verantwoordelijkheid cruciaal zijn. Naast het bewust worden van verschillende bestaande waarden, normen en het hebben van gelijke rechten en plichten, gaat het ook om een kritische houding gestuurd door kennis en (democratische) vaardigheden waardoor men invloed kan uitoefenen op gedrag en beslissingen kan nemen.
Vanuit deze omschrijving zijn wij bezig geweest met het bekijken van (les)materialen die passen bij deze visie. In het komende schooljaar gaan wij met enthousiaste studenten en onderwijsprofessionals aan de slag om te zoeken naar wat effectiviteit, inzetbaarheid en aantrekkelijkheid betekent in de context van burgerschapsonderwijs. We bekijken, ervaren en ontwerpen onderwijsactiviteiten, om meer grip te krijgen op 'wat burgerschap eigenlijk is' – of kan zijn.
Heeft jouw school ook moeite met het vormgeven van de vernieuwde burgerschapsopdracht of vind jij het leuk om je bezig te houden met begrippen als democratie, diversiteit of duurzaamheid? Sluit dan aan bij deze werkplaats!