Ontwikkel gericht toetsen

Iselinge Hogeschool voert in de periode 2017-2024 een flexibel en uitdagend curriculum in waarbij brede talentontwikkeling in een persoonlijke leerroute van studenten centraal staat. Een bijbehorend toetskader is nodig om deze wijze van opleiden te faciliteren. 

Projectinformatie

Thema:
Onderwijsdifferentiatie
Looptijd project:
2020-2022
Totale kosten:
€ 15.000,-
Projectleider:
Rianne Tolsma, rianne.tolsma@iselinge.nl

Om persoonlijke leerroutes te faciliteren wordt het project ontwikkelgericht toetsen uitgevoerd. Het beoogt de hoge kwaliteit van Iselinge Hogeschool te borgen en de studenten maximaal te faciliteren om hun eigen ontwikkeling ten aanzien van de eindtermen van de opleiding te duiden (assessment as learning). In dit project worden formatieve toetsvormen en bijbehorende begeleidingsrichtlijnen ontwikkeld waarbij gebruik wordt gemaakt van relevante leertechnologie en digitale mogelijkheden.  

In dit project worden formatieve toetsvormen en bijbehorende begeleidingsrichtlijnen ontwikkeld waarbij gebruik wordt gemaakt van relevante leertechnologie en digitale mogelijkheden. 

Hierbij staat de volgende vraag centraal:

  • Op welke wijze kan formatieve toetsing/evaluatie vormgegeven en uitgevoerd worden zodat de student zelf verantwoordelijkheid neemt voor eigen leren (persoonlijke leerroutes) en de docent beoordelen/evalueren gebruikt als rijke kans voor leren?
  • In 2019-2020 is een nieuw toetsbeleidsplan (voor Pabo en Ad) ontwikkeld bij een flexibel en uitdagend curriculum, waarmee we koersen op een toetspraktijk die (deels) uitgaat van assessment for learning en assessment as learning (ontwikkelingsgericht). In de periode 2020-2022 realiseren we de uitwerking van dit toetsbeleidsplan fasegewijs in het curriculum van de AD en Pabo;
  • In 2020 zijn richtlijnen ontwikkeld voor de constructie van toetsvormen die passen bij de beoogde ontwikkelingsgerichte werkwijze. Het betreft hier richtlijnen voor Criteriumgerichte interviews (CGI) en Kennis-casustoetsen;
  • In 2020-2022 worden pilots uitgevoerd waarbij formatieve toetsing onderdeel van toetsing is en die gebruik maken van ervaringen en evaluaties van pilots met formatief toetsen in 2019-2020. 
  • In 2020-2022 wordt relevante ICT/leertechnologie benut om formatief toetsen mogelijk te maken;
  • In 2021 en 2022 wordt de opbrengst van formatieve toetsing geëvalueerd met het oog op het nemen van eigen verantwoordelijkheid voor eigen leren (persoonlijke leerroutes) door de student en de toetsvaardigheden van de docent;
  • In 2022 is voor het bestaande toetsinstrumentarium een advies geformuleerd over de mogelijkheden om het ontwikkelgerichte karakter van de toetsing (formatief toetsen/evalueren) te vergroten.