Werkplaats van de toekomst

ICT speelt een grote rol in de onderwijspraktijk van morgen. Om de student daarop voor te bereiden willen we studenten meer mogelijkheden bieden om zich de gevolgen van robotisering, automatisering en digitalisering voor onderwijs eigen te maken. 

Projectinformatie

Thema:
Onderwijsdifferentiatie
Looptijd project:
2020-2021
Totale kosten:
€ 35.000,-
Projectleider:
Peter Roos, peter.roos@iselinge.nl

De werkplaats van de toekomst geeft studenten de mogelijkheid om zich de gevolgen van robotisering, automatisering en digitalisering voor het onderwijs eigen te maken. Met de werkplaats van de toekomst creëren we een fysieke innovatieplaats binnen Iselinge Hogeschool. Een inspiratiebron waarin uitdagend en toekomstgericht onderwijs gerealiseerd wordt. Er wordt een appel gedaan op digitale geletterdheid, digitale didactiek (T-pack) en onderzoeken en ontwerpen (makers education). 
Een plek waar studenten en onze partners uit het werkveld onderwijs kunnen ontwikkelen en uitvoeren met behulp van de nieuwste technieken. Een inspirerende werkplek waar de nieuwste technologische leermiddelen en tools te vinden zijn. Het biedt de vrijheid om te experimenteren en ontwerpen. Hier kan de ‘maker mindset’ handen en voeten krijgen: maken én leren. De meest voor de hand liggende verbinding van de werkplaats van de toekomst met de inhoud van (basis-) onderwijs is STEAM education: Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics.

De werkplaats van de toekomst op Iselinge Hogeschool is een werkplek voor studenten en ook bedoeld om in de inrichting van het gebouw flexibel en uitdagend onderwijs door te laten werken. De werkplaats van de toekomst is gesitueerd als een verlengstuk van de omliggende leslokalen en is zo ingericht dat studenten in kleine groepjes met elkaar aan het werk kunnen met de materialen die er zijn. De werkplaats van de toekomst moet ook leeractiviteiten ondersteunen die passen bij actief leren, zoals het delen van kennis en netwerkleren.

Daarbij staan de volgende vragen centraal:
•    Op welke wijze levert de werkplaats een bijdrage aan het nieuwe curriculum van Iselinge Hogeschool? 
•    Hoe ziet de werkplaats eruit en hoe wordt het gerealiseerd?
•    Wat is het programma van eisen en welke stappen moeten worden uitgevoerd om de werkplaats in het schooljaar 2023 herkenbaar te positioneren in het curriculum van Iselinge.

  • In 2022 is er binnen Iselinge Hogeschool een fysieke werkplaats voor het ontwikkelen en uitvoeren van onderwijs met behulp van nieuwe digitale technieken 
  • Vanaf 2022 werken in de werkplaats jaarlijks 18 studenten in kleine groepen samen aan vernieuwing van het onderwijs i.r.t. maakonderwijs, digitalisering, robotisering en automatisering.
  • In 2023 is de werkplaats herkenbaar gepositioneerd in het curriculum van de pabo.