De zesde rol van de docent, de "leercoach"

De inrichting van het nieuwe curriculum legt nadruk op persoonlijke leerroutes en eigenaarschap van studenten bij het samenstellen van hun persoonlijke leerroute. Docenten treden steeds vaker in de rol van leer- of studiecoach.

Projectinformatie

Thema:
Verdere professionalisering van docenten
Looptijd project:
2020-2024
Totale kosten:
€ 38.500,-
Projectleider:
Els Keusters, els.keusters@iselinge.nl

Deze vernieuwing vereist dat de organisatie expliciet aandacht besteedt aan de kwaliteit van de coach- en gespreksvaardigheden van docenten en schoolopleiders. 
Iselinge Hogeschool zet hiervoor een specifiek trainingsaanbod voor docenten en schoolopleiders in.

Studiecoaches, schoolopleiders en mentoren zijn getraind met als doel een gezamenlijke professionele norm voor leer coaching passend bij een flexibel curriculum uit te kunnen voeren en voor te leven. 

In de uitwerking staat de vraag centraal:

  • hoe kunnen we de vaardigen van onze studentbegeleidingsteams ter ondersteuning van de studentenreis stimuleren?
  • In de periode 2019-2021 hebben alle studiecoaches en schoolopleiders deelgenomen aan een professionaliseringstraject leer coaching (CPS – 2 bijeenkomsten per jaar)
  • In de periode 2019-2020 heeft een opleidingsdocent twee modules van ‘HBO Kindercoach’ (NCOI) succesvol afgerond.
  • In de periode 2021-2024 hebben alle mentoren deelgenomen aan een train-de-trainer-programma als vervolg op het professionaliseringstraject Leercoaching van CPS
  • In 2024 is 100% van alle docent-onderzoekers Velon-geregistreerd;
  • In 2024 is 20% van de coördinerend schoolopleiders Velon-geregistreerd.