De ‘ideale’ pedagogisch educatief professional is de professional die multifunctioneel inzetbaar is in zowel het onderwijs, de opvang als andere relevante contexten en zowel pedagogisch als didactisch competent is. Hij is ervan overtuigd dat deze omgeving een belangrijke plek is waarbinnen kinderen kennis en sociale vaardigheden verwerven, kritisch en creatief mogen leren denken, zich persoonlijk ontwikkelen en waarin zij gestimuleerd worden om respectvol en actief bij te dragen aan de samenleving.
De pedagogisch educatief professional is kindvaardig; dat wil zeggen pedagogisch en didactisch onderlegd, sensitief en inlevend, kortom hij heeft oog voor het kind in zijn geheel en denkt en handelt probleemoplossend. Hij werkt kindgericht, daagt kinderen uit en sluit met aantrekkelijke en gevarieerde activiteiten aan bij hun interesses, talenten, voorkeuren en capaciteiten. Hij werkt daarbij planmatig en ontwikkelingsgericht, waarbij de ontwikkeling van kinderen zowel maatschappelijk als persoonlijk betekenisvol is en bijdraagt aan een brede ontwikkeling. Hij weet dat hij deel uitmaakt van de samenleving en dat op hem een verantwoordelijkheid rust de kinderen op te voeden tot jonge mensen die breed ontwikkeld zijn en uiteindelijk een actieve bijdrage willen leveren aan hun samenleving. Hij vindt een balans tussen de persoonsontwikkeling, kennisontwikkeling en maatschappelijke voorbereiding van de kinderen. Hij waardeert de uniciteit van elk kind en is oprecht betrokken bij alle kinderen die aan hem zijn toevertrouwd. Hij treedt met humor en nieuwsgierigheid de aan hem toevertrouwde kinderen tegemoet. Hij betrekt ouders en anderen in het sociale netwerk van het kind bij de ontwikkeling en zijn eigen pedagogisch handelen.
De pedagogisch educatief professional heeft oog voor het grotere geheel en voelt zich hiervoor verantwoordelijk. Essentieel is voor hem dat hij plezier heeft in zijn werk, dat hij enthousiast blijft en grenzen blijft verleggen en dat hij daartoe zelf initiatieven neemt en ook collega’s en betrokkenen binnen en buiten zijn eigen werkomgeving betrekt en coacht. Hij wil en kan interdisciplinair in verschillende verschijningsvormen van het werkveld samenwerken met collega’s.
Hij kijkt over de grenzen van zijn eigen werksituatie, volgt met interesse maatschappelijke ontwikkelingen in de regio en geeft deze een betekenis voor zijn persoonlijk handelen. Hij is samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van kinderen en daarvoor flexibel, samenwerkingsvaardig en communicatief, positief kritisch en reflectief denkend, zelfregulerend, onderzoekend, constructief, creatief en digitaal geletterd.
(Bovenstaand beroepsbeeld is het resultaat van intensieve gesprekken die door het Iselinge Hogeschool ontwikkelteam in de voorbereidingsfase 2017-2018 met het werkveld zijn gevoerd. In die gesprekken stond de vraag centraal welk type pedagogisch educatief professional voor (aanstaande) pedagogisch professionals inspiratiebron kan zijn, waaraan de eigen professionele ontwikkeling gespiegeld kan worden. De tekst beschrijft dus een toekomstperspectief voor zowel de aanstaande als de meer ervaren pedagogisch professional.)