Opleiding tot leraar basisonderwijs in deeltijd

Het basisonderwijs vraagt om mensen met een professionele kijk en inspirerende manier van lesgeven. Elk kind verdient een leraar met inlevingsvermogen en enthousiasme voor het vak. Een goede leraar heeft niet alleen organisatievermogen, maar beschikt ook over pedagogisch, didactisch en interpersoonlijk inzicht, vakinhoudelijke kennis en kan reflecteren en samenwerken. Het allerbelangrijkste is een warm hart voor kinderen. Dat laatste geeft een solide basis aan het leraarschap.

Studenten waarderen Iselinge Hogeschool om de kleinschaligheid, persoonlijke aandacht en goede onderlinge sfeer. Geen betere plek om je voor te bereiden voor een baan als leraar basisonderwijs dan bij ons!

  • Met een mbo-4-diploma kun je de vierjarige deeltijdopleiding aan Iselinge Hogeschool volgen. 

Factsheet

Wij bieden de opleiding tot leraar basisonderwijs aan in deeltijd.

Duur opleiding
4 jaar reguliere deeltijd of de deeltijd verkort in 3 jaar (of korter).
Studielast
38-40 uur, bestaande uit 6 uur onderwijs, 8 uur stage en 24 uur zelfstudie per week.
Vooropleiding
Diploma vwo, havo, mbo niveau 4.
Stages
Stage op dinsdag, 40 tot 48 dagen per jaar (afhankelijk van de opleidingsvariant en de opleidingsfase)
Start
Deeltijd regulier start in september.
Lesdagen
Woensdag tussen 14.30 en 21.30 uur op Iselinge Hogeschool
Ik wil een bijdrage leveren aan goed onderwijs, ik wil kinderen laten groeien.

Ben jij geschikt als leraar basisonderwijs?

Herken jij jezelf in deze uitspraken? 

  • Ik heb altijd al leraar willen worden, maar het is er (nog) niet van gekomen
  • Ik wil werken in een omgeving waar ik echt het verschil kan maken
  • Ik wil werk dat bijdraagt aan de ontwikkeling van anderen.
  • Ik wil me graag verder ontwikkelen op hbo-niveau 
  • Ik combineer mijn studie met een gezin en/of een baan

Zeg je ja op deze vragen? Dan hebben we goed nieuws! Jij past perfect bij onze deeltijdopleiding tot leraar basisonderwijs.

Maar let op! Hoewel het begint met motivatie is het ook belangrijk dat je toelaatbaar bent. Check dit bij de informatie over toelating.

Ben je nieuwsgierig vanuit welke visie op (basis)onderwijs we studenten opleiden op Iselinge Hogeschool? Je leest het in ons beroepsbeeld.  

Het vak van leraar in het basisonderwijs is een aantrekkelijk, dankbaar en waardevol beroep. Je draagt immers bij aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie. En met een diploma op zak kun je overal ter wereld aan de slag. Maar Nederland heeft je hard nodig, want er komt een tekort aan leraren.

De voordelen van het leraarschap

  • Er is landelijk veel werkgelegenheid, zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs.
  • De praktijk van het lesgeven is gevarieerd en nooit saai.
  • Je hebt elke dag te maken met enthousiaste kinderen.
  • Je levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de nieuwe generatie.
  • In onze complexe samenleving wint de rol van de school en de leraar aan belang.
  • Tijdens je loopbaan kun je de onderwijsdeskundigheid verder vergroten en je carrière verder uitbouwen.

Wat is een leraar basisonderwijs?

Je werkt met kinderen in het basis- en/of speciaal onderwijs in de leeftijd van 4 tot 13 jaar. Je laat kinderen kennismaken met de wereld van leren. Je leert ze in het begin lezen, schrijven en rekenen. En als ze ouder worden verdiep je hun kennis over de wereld. Het is een mooi beroep, want je maakt een belangrijk verschil in het leven van kinderen.

Wat leer ik de kinderen op de basisschool?

Het soort lessen dat je geeft, verschilt per groep. In groep 1 en 2 bereid je de kinderen spelenderwijs voor op vakken als rekenen en taal. Daarnaast help je ze met eenvoudige basisvaardigheden als plakken en knippen. Vanaf groep 3 gaan de leerlingen aan de slag met een flink aantal vakken: schrijven en lezen, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek, muziek, gymnastiek, drama, tekenen en handenarbeid. Ook vertel je verhalen en voer je kringgesprekken. Je legt de stof uit, zet kinderen individueel of in groepjes aan het werk en laat ze opdrachten of werkstukken maken. Je beantwoordt vragen en geeft soms aan het einde van de dag huiswerk op. Gedurende het schooljaar toets je de stof door middel van proefwerken en overhoringen. Je hebt dan ook nakijkwerk, moet rapporten schrijven en toetsgegevens in de administratie verwerken.

Wat houdt het beroep van leraar basisonderwijs nog meer in?

Naast leraar basis- en speciaal onderwijs ben je ook een:

  • pedagoog en coach
    Je kunt je inleven in kinderen en hun gedrag goed analyseren. Je haalt het beste uit een kind door op de juiste manier te coachen.
  • vraagbaak
    Kinderen, collega’s, ouders en instanties kunnen bij jou met vragen terecht.
  • encyclopedie
    Je bezit een brede kennis en wilt deze kennis graag overdragen aan je leerlingen.
  • duizendpoot
    Je bent een organisator pur-sang. Je organiseert schoolzaken en activiteiten, doet allerlei schoolklusjes, extra werk en je vergadert regelmatig met collega’s en het schoolbestuur.

Waar ben ik als leraar werkzaam?

Je bent als leraar primair onderwijs werkzaam in de basisschool. Wel zijn er verschillende vormen van onderwijs. Zo is er bijzonder en openbaar onderwijs. Het bijzonder onderwijs is verbonden aan een bepaalde religieuze of levensbeschouwelijke grondslag, bijvoorbeeld christelijk of islamitisch onderwijs. Scholen verschillen ook in hun onderwijskundige visie. Daarnaast is er het speciaal onderwijs: deze scholen zijn afgestemd op kinderen met leer- of gedragsproblematiek. Tenslotte heb je nog speciale scholen voor bijvoorbeeld dove of geestelijk gehandicapte kinderen.

Waarom deeltijd?

Deeltijd studeren betekent dat je een volledig studieprogramma volgt (zoals in de voltijd), maar dat je één lesdag per week hebt (woensdagmidag en -avond). Er wordt meer dus zelfstudie van je gevraagd. Je studeert samen met volwassenen die hun dromen najagen om in het onderwijs te gaan werken. Het zijn gemotiveerde studenten die doelgericht met hun studie bezig zijn. Ze zijn (vaak) al professionals, maar in een andere context. Ze zoeken een nieuwe uitdaging, willen een studie combineren met hun gezin of baan en willen hun kennis en levenservaring delen. Ieder verhaal is anders. Wij zijn benieuwd naar wie jij bent, wat jouw verhaal is en wat jij van ons nodig hebt om succesvol te studeren. 

Studieopbouw

Op Iselinge Hogeschool word je opgeleid voor het beroep leraar basisonderwijs. We doen dat met een uitdagend en flexibel curriculum aan de hand van de vijf beroepsrollen van de leraar: pedagoog, didacticus, vakinhoudelijk expert, innovator & onderzoeker en onderwijsprofessional.

Je bepaalt tijdens je opleiding steeds meer zelf wat je leert. Dat maakt de studie interessant en dat zorgt ervoor dat jij straks interessanter bent voor scholen. Als je je specialiseert, dan onderscheid je je van anderen. In de eerste helft van je studie leg je de basis en zorg je ervoor dat je een goede leraar bent in alle groepen van de basisschool. 

Het studiejaar bestaat uit twee semesters van ieder 20 lesweken. Aan het begin van een semester krijg je informatie over de modules die je volgt en hoe je deze modules kunt afronden.

Tijdens de opleiding doorloop je drie fasen: initiatiefase, kernfase en afstudeerfase.

Beroepsrollen

Meer weten over de vijf beroepsrollen? We lichten ze graag toe.

De leraar zorgt voor een veilig en stimulerend leef- en leerklimaat voor zowel de individuele leerling als de groep, waarbij rekening wordt gehouden met diversiteit. Daarnaast ontwerpt hij pedagogisch passende leeractiviteiten voor leerlingen, begeleidt deze en evalueert zijn handelen en het effect van de leeractiviteiten. De ontwikkeling van leerlingen in leren en gedrag wordt gevolgd en het pedagogisch handelen wordt daarop afgestemd. Er is overleg met collega’s en andere betrokkenen die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de leerling.

De leraar draagt actief bij aan burgerschapsvorming en de ontwikkeling van elke leerling tot een zelfstandige volwassene. Tevens draagt de leraar samen met collega’s bij aan sociaal/maatschappelijke en ethische doelen op basis van de actualiteit en de verwachte toekomstige veranderingen voor leerlingen. De leraar is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de onderwijsvisie van de school en aan de kwalificatie, socialisatie en subjectificatie van de leerlingen.

De leraar is verantwoordelijk voor de inhoud van het onderwijs. Hij ontwerpt in overleg met collega’s leeractiviteiten waarin de leerinhouden van het vak aan bod komen. Hij gebruikt hiervoor verschillende didactische methodieken en middelen. Hierbij wordt gekeken naar de leerdoelen, het niveau en de kenmerken van de leerlingen. De leraar richt de leeromgeving hierop in. Tevens worden er samen met collega’s grotere onderwijseenheden, doorgaande leerlijnen en leertrajecten ontwikkeld. De leraar maakt keuzes in de didactische aanpak op grond van nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied. De leraar handelt op wetenschappelijke ontwikkelingen binnen het vakgebied en actuele internationale didactische inzichten. Samen met collega’s zorgt de leraar voor didactische innovaties binnen de school met oog voor de relatie tussen vakgebieden. 

De leraar voert zelfstandig, planmatig en doelgericht onderwijsactiviteiten uit. Hij maakt daarbij gebruik van didactische en activerende werkvormen, die aansluiten bij de opgestelde doelen en leerbehoeften van de leerlingen, om het leren betekenisvol te maken en leerlingen te activeren om de opgestelde doelen te behalen. Daarbij heeft de leraar persoonlijke aandacht voor de leerlingen en houdt hierbij rekening met de aanwezige diversiteit. Hij kan tijdens de uitvoering flexibel reageren op de onderwijssituatie en past waar nodig het handelen direct aan. Tijdens het uitvoeren en na afloop van het onderwijs volgt de leraar de ontwikkeling van de leerlingen in de te bereiken leerdoelen van het vakgebied, zowel de korte als lange termijndoelen.

De leraar zorgt voor geschikte formatieve evaluatie en summatieve toetsing. Tevens analyseert hij regelmatig of en hoe de leerdoelen gerealiseerd worden en het effect van de toetsing. Op basis van deze analyse worden de leeractiviteiten of grotere onderwijseenheden of leertrajecten didactisch bijgesteld.

Een leraar is verantwoordelijk voor de manier waarop leerlingen de inhoud leren. Daarbij is het essentieel dat de eigen vaardigheden op niveau zijn. In deze rol gaat het om de eigen beheersing van kennis en vaardigheden voor alle vakken, zoals vastgelegd voor het betreffende vak in de landelijke kennisbasis. De landelijke kennisbasis beschrijft de vakinhoudelijke kennis en vaardigheden en niet de vakdidactiek.

Naast pedagoog, didacticus en vakinhoudelijk expert is onderzoekend handelen belangrijk. Het komt in al deze rollen terug en heeft betrekking op de kwaliteit van leraren. De leraar zoekt naar vraagstukken in de eigen school met het oog op innovatiegerichte veranderbereidheid. Om het eigen onderwijs te verbeteren, signaleert en onderzoekt de leraar op systematische wijze grondig (complexe) praktijkvraagstukken. Hij maakt daarbij gebruik van praktijkgegevens, verschillende perspectieven en kennis van theoretische bronnen. De leraar houdt rekening met onderzoeksethische aspecten en kwaliteitseisen zoals betrouwbaarheid en validiteit. De leraar deelt vervolgens het resultaat met de collega's om samen het onderwijs te verbeteren.

Naast kennis en kunde spelen de beroepshouding en de interactie tussen leerling en leraar een belangrijke rol. Een leraar is verantwoordelijk voor het samenwerken met collega’s, ouders en externe professionals. Tevens kan een leraar zijn professionele handelen uitleggen en verantwoorden. De leraar reflecteert kritisch op zijn eigen kwaliteiten en het eigen handelen. Hij blijft voortdurend in ontwikkeling samen met collega's.

De leraar zorgt ervoor dat hij zich blijft professionaliseren met behulp van reflectie en doelen. De leraar onderzoekt de eigen visie op onderwijs op grond van overtuigingen, normen en waarden en door te kijken naar de visie van anderen aan de hand van voorbeelden uit de onderwijspraktijk. De leraar neemt verantwoordelijkheid en verantwoordt keuzes op grond van de visie op onderwijs. De leraar plant, organiseert en stelt prioriteiten binnen de taken, ook op de langere termijn.

Brochure

Studieprogramma

Je volgt een uitdagend programma waarin afwisselend kennis, thematische opdrachten, vaardigheden, begeleiding, stage, activiteiten, onderzoek en profileringsmogelijkheden centraal staan. Daarbij is het uitgangspunt van onze deeltijdopleiding dat theorie en praktijk elkaar versterken. 

Bij de start van de opleiding sta je direct voor de klas. Je gaat ontdekken of het beroep van leerkracht bij je past. In het eerste jaar staat de leerling en het leren lesgeven centraal. Je leert onder andere hoe leerlingen zich ontwikkelen, hoe je leerlingen kunt motiveren en hoe instructie gegeven kan worden. Het belang van het opbouwen van een relatie en aandacht voor het klassenmanagement komen aan bod.

Je volgt de vakken taal, rekenen en bijvoorbeeld ook handschriftontwikkeling, bewegingsonderwijs en Engels. Je komt erachter hoe het staat met het eigen niveau om vervolgens deze kennis over te brengen op de leerlingen gebruikmakend van de didactiek die daarvoor kan worden ingezet.

In de kernfase gaat je je verder ontwikkelen in het lesgeven. Je vergroot je pedagogische en didactische kennis en vaardigheden op het gebied van taal, rekenen, burgerschap en ook bijvoorbeeld geschiedenis en drama. Daarnaast leer je in te spelen op de verschillende onderwijsbehoeften van de leerlingen in de klas.

In de kernfase staat het werken in de groep centraal. Hoe ga jij om met verschillen in de klas? Je leert om te differentiëren. Hoe weet je welke verschillen er zijn? Je verdiept je onder andere in wetenschappelijke literatuur en leert om waarneembaar gedrag te observeren. Je creëert in je lessen een pedagogisch en didactisch passend en stimulerend leerklimaat, waardoor de leerlingen zich veilig voelen en actief betrokken zijn.

Verder is er aandacht voor een ordelijk verloop van de les en efficiënt benutten van de lestijd. Je gaat actief met differentiëren aan de slag. Je leert om zicht te houden op de ontwikkeling van de leerlingen en hen daarin te begeleiden. Je krijgt zicht op doorlopende leerlijnen. Waar moet je passende begeleiding of extra ondersteuning inzetten en hoe doe je dat?

Voor de student die de deeltijd reguliere variant volgt duurt de kernfase twee jaar.

In de afstudeerfase van de opleiding komen alle eerdere verworven competenties samen en laat je zien dat jij startbekwaam bent om als onderwijsprofessional te functioneren. In deze fase staat de school en de omgeving centraal. Je leert onder andere om cyclisch te werken en als innovator binnen een team te functioneren.

Begeleiding

Iselinge Hogeschool wordt hoog gewaardeerd door studenten door onder andere de fijne begeleiding. Wij begeleiden en ondersteunen je graag in je professionele ontwikkeling. Jouw persoonlijke studiecoach, schoolopleider en mentor staan je met raad en daad terzijde. Leraar worden doe je namelijk niet alleen. 

Je kunt begeleiding verwachten van de volgende personen:
 

Direct bij de start van je studie maak je kennis met je studiecoach. De studiecoach ondersteunt en coacht je om actief en systematisch te reflecteren over je studie, je stage, keuzes tijdens je opleiding, je studieverloop in relatie tot het beroep van leraar of je persoonlijke situatie.

De schoolopleider is een leerkracht in het basisonderwijs die speciaal is opgeleid om studenten te begeleiden. Jouw opleider komt je begeleiden in je stagegroep en bespreekt samen met jou en je studiecoach de voortgang in de stage. Vaak loop je met meerdere studenten stage in een school en maak je onderdeel uit van een leerteam. De opleider zorgt er dan voor dat er intervisiebijeenkomsten zijn voor alle studenten en mogelijk een aantal leerkrachten op je school.

De mentor op de basisschool is de leerkracht die normaal lesgeeft in de groep waarin je stage loopt. Je maakt met je mentor afspraken over de activiteiten die je in de groep en in de school uitvoert. Je mentor begeleidt je in de dagelijkse praktijk.

Onze decaan is een belangrijk aanspreekpersoon voor vragen over studiefinanciering, studiekeuze en studievoortgang. Je kunt ook voorafgaand aan de studie al contact met haar zoeken. De decaan weet niet alleen veel over de randvoorwaarden van je studie, maar is ook beroepskeuzeadviseur.

Stage

Bij Iselinge Hogeschool vormen de stages een groot deel van het studieprogramma. Ook in de deeltijdopleiding loop je stage vanaf het begin van de studie. Je loopt iedere dinsdag stage en maakt onderdeel uit van een leerteam. Het aantal stagedagen varieert per opleidingsfase.

Tijdens de stages leer je het echte vak. De basisscholen realiseren zich dat ze belang hebben bij het goed opleiden van studenten zoals jij. Wij werken nauw samen met 18 schoolbesturen (meer dan honderd basisscholen) om het werkplekleren mogelijk te maken. Deze opleidingsscholen bevinden zich tussen Arnhem en Winterswijk.

In het eerste jaar van de deeltijd regulier loop je 40 dagen stage per jaar. Je hoeft in het eerste jaar niet zelf op zoek te gaan naar een stageschool. Onze medewerkers van het stagebureau regelen dat voor je. Zij onderhouden de contacten met de stagescholen in de regio. Elk jaar ga je naar een andere opleidingsschool.

Voor deze stage solliciteer je naar een vacature op de opleidingsschool die je aangeboden krijgt via het stagebureau. Doordat jij zelf mag kiezen waar je stage loopt kun je je specialiseren in een onderwijstype dat jou aanspreekt. In het tweede jaar loop je 44 dagen stage en in het derde jaar 48 stagedagen, waarvan ook twee weken stage (deze weken hoeven niet aaneengesloten te zijn).

Ook voor deze stageperodie solliciteer je naar een vacature op de opleidingsschool die je aangeboden krijgt via het stagebureau. Tijdens deze laatste stage loop je 48 dagen stage, waarvan ook twee aaneengesloten weken.

Wil jij meer informatie over een betaalde werkplek en waar je deze kan vinden in het onderwijs? Neem dan een kijkje op de site van Loopbaancentrum Oost-Nederland.

Opleiden in Oost-Gelderland

Iselinge Hogeschool leidt studenten op in nauwe samenwerking met basisscholen uit de regio. Met deze opleidingsscholen vormen we een partnerschap: Opleiden in School, Partnerschap Oost-Gelderland. Iselinge Hogeschool werkt samen met achttien besturen, die samen meer dan honderd basisscholen omvatten. En daar zijn we trots op!

Toelating

Je kunt een opleiding aan Iselinge Hogeschool volgen als je een diploma vwo, havo of mbo niveau 4 behaald hebt of als je het 21+toelatingsonderzoek goed hebt afgerond. Iedereen die naar de pabo wil en geen vwo-diploma heeft of hbo-bachelor gehaald (een Ad-diploma geeft geen vrijstelling), moet aan toelatingseisen voldoen.  Dit betekent onder andere dat je moet aantonen over genoeg kennis te beschikken van aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek. Lees meer:

Als je een havodiploma hebt behaald en havo-eindexamen hebt gedaan in aardrijkskunde en geschiedenis voldoe je aan de toelatingseisen voor die vakken. Voor natuur en techniek geldt dat je aan de eisen voldoet wanneer je een havodiploma hebt behaald en je havo-eindexamen hebt gedaan in natuurkunde, biologie of NLT (Natuur, Leven en Technologie).

Als je geen havo-eindexamen hebt gedaan in (één van) de vakken of op het mbo zit, kun je door het maken van een toelatingstoets per vakgebied aantonen dat je al genoeg weet van dat vakgebied.

Heb je een vwo-diploma, een hbo-bachelor (een Ad-diploma geeft geen vrijstelling) of universitair-diploma? Dan hoef je geen toelatingstoetsen te maken. 

Wil je naar de pabo? Houd er rekening mee dat je één of meerdere toetsen moet doen als je deze opleiding wilt volgen. Iedereen maakt de landelijke reken- en wiskunde toets (RWT). Afhankelijk van je vooropleiding doe je een toelatingstoets voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en/of natuur & techniek.

https://www.goedvoorbereidnaardepabo.nl/dit-moet-je-weten/

Om havoleerlingen en mbo-studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op de toelatingstoetsen voor de pabo is er hulp beschikbaar. Deze hulp bestaat uit leermaterialen die je kunt vinden via: www.goedvoorbereidnaardepabo.nl 

 

Studenten die naar de pabo gaan dienen voordat ze met de opleiding starten (voltijd academische pabo) of in het eerste studiejaar (voltijd- en deeltijd pabo) een landelijke rekentoets te halen. Studenten van de voltijd- en deeltijd pabo mogen daar drie keer over doen in het eerste jaar . Onze ervaringen met deze toets zijn positief. De meeste studenten laten na één of twee keer zien dat ze de toets zonder grote problemen kunnen halen. Het eerste aanbod van deze toets is gepland op de introductiedag.

 

Studenten van het mbo kunnen ook zonder een mbo-diploma toegelaten worden tot de pabo deeltijd reguliere opleiding en starten in september, mits ze een studieadvies van de mbo-instelling hebben en dit opsturen naar Iselinge Hogeschool. In dit afrondingsadvies moet dan staan dat ze vóór 1 januari 2023 het mbo-diploma kunnen behalen. Wanneer ze het diploma van de mbo-opleiding niet hebben behaald voor 1 januari 2023 moeten ze stoppen met de pabo.

Vrijstellingen en EVC's
Misschien kom je in aanmerking voor vrijstellingen, omdat je eerder verworven competenties hebt (EVC’s), of elders toetsen hebt gehaald. Het is de taak van het EVC-bureau om deze in relatie te brengen met de eisen van onze opleiding. Afhankelijk van je achtergrond, doet het EVC-bureau een onderzoek. Een onderzoek kan bestaan uit het wegen en waarderen van diploma’s en certificaten die een verzoek tot vrijstelling ondersteunen. Het onderzoek kan echter ook vergezeld gaan van toetsen, analyseren van toetsresultaten en gesprekken. Het EVC-bureau brengt op basis van het onderzoek advies uit aan de examencommissie. De examencommissie neemt het besluit over vrijstellingen. 

Vrijstellingen moeten voorafgaand aan de opleiding worden aangevraagd. Tijdens de opleiding worden door het EVC-bureau geen vrijstellingen meer verleend.

Vermoed je dat jij in aanmerking komt voor vrijstellingen? Dan kun je een aanvraag indienen bij het EVC-bureau. Het EVC-bureau zal onderzoek doen en op grond daarvan een advies uitbrengen aan de examencommissie.

Voor het wegen en waarderen van diploma’s of certificaten kun je tot 1 september bij het EVC-bureau terecht. Wil je meer weten, stuur dan een bericht naar evcbureau@iselinge.nl.

Aan de weging van een eerder behaald diploma of certificaten zijn geen kosten verbonden.

Ben je 21 jaar of ouder, maar niet in het bezit van één van de vereiste diploma's? Dan is er een andere mogelijkheid om toch toegelaten te kunnen worden. Je kunt dan door middel van dit formulier bij het EVC-bureau een toelatingsonderzoek aanvragen. Als je dit toelatingsonderzoek met goed gevolg aflegt, kun je starten in de vierjarige deeltijdopleiding. Voor een toelatingsonderzoek voor studiejaar 2024-2025 kun je je melden tot uiterlijk 1 juni als je in september wilt starten.

Het onderzoek
Het onderzoek bestaat uit een intakegesprek, het maken van een motivatietest, de hogeschool taaltoets, de landelijke reken- en wiskundetoets (RWT) en een schrijfopdracht. Voor de landelijke toets rekenen moet je minimaal 575 punten halen. Vervolgens wordt een criteriumgericht interview afgenomen. De resultaten hiervan worden met jou besproken en op basis daarvan wordt door het EVC-bureau een voorstel gedaan aan de examencommissie. Deze commissie beslist uiteindelijk over de uitslag. Ook dien je de toelatingstoetsen: aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek te behalen. Als je een verzoek tot inschrijving doet, krijg je informatie over het aanmelden voor de toelatingstoetsen. 

Kosten
De kosten van een toelatingsonderzoek bedragen € 210,-.

Inschrijven

Vanaf 1 oktober 2024 kun je inschrijven voor het studiejaar 2025-2026 via Studielink. Het is fijn als je dat zo snel mogelijk doet. Via Studielink kun je zowel een verzoek tot inschrijving doen aan Iselinge Hogeschool als studiefinanciering aanvragen bij DUO. 

 

  1. Ga naar Studielink om je in te schrijven. 
     
  2. Kies voor 'Inloggen via DigiD'. Heb je geen Nederlands woonadres kies dan voor 'Aanvragen inloggegevens en inloggen’.
     
  3. Dien een inschrijfverzoek in via de button 'nieuwe inschrijving toevoegen'.

Studiekeuzecheck

Nadat wij jouw verzoek tot inschrijving hebben ontvangen, krijg je een bevestiging en een uitnodiging voor de studiekeuzecheck. De studiekeuzecheck bestaat uit een verplichte beroepsoriëntatie op een basisschool en een studiekeuzecheckdag op Iselinge Hogeschool. Wij nodigen jou hiervoor uit, nadat je je hebt ingescheven voor de opleiding. Wij verwachten dat je op beide data komt voor de studiekeuzecheck.

Tijdens deze dag op Iselinge Hogeschool krijg je informatie over de opleiding en neem je deel aan de landelijke reken- en wiskundetoets (RWT).

Daarna krijg je een studiekeuzegesprek met een studiecoach van Iselinge Hogeschool. Dit gesprek voer je samen met enkele medestudenten en de studiecoach. Aan de hand van dit gesprek willen we je een zo goed mogelijk advies geven, zodat we er samen zeker van zijn dat jouw studiekeuze de juiste is. Mogelijk adviseren we je om voor een andere opleidingsvariant te kiezen of om helemaal niet te starten. Als je je vóór 1 mei hebt ingeschreven, is het advies niet bindend. Heb je je na 1 mei aangemeld, dan is het advies wel bindend.

Kosten

Bekijk de collegegeldwijzer om te zien wat in jouw situatie de kosten zijn. 

Aanvullend aan de studiekosten voor de deeltijdopleiding komen:

  • De kosten voor boeken in het eerste jaar zijn het hoogst; deze bedragen ongeveer € 400,-. Deze boeken gebruik je tijdens de gehele opleiding.

Studiefinanciering
Voor informatie over studiefinanciering en het bestellen van brochures kun je terecht op de site van DUO. Het centrale telefoonnummer van DUO is 050 – 599 77 55. DUO heeft ook een app: ‘Duo Student’.

De halvering van het collegegeld is in het studiejaar 2018-2019 ingevoerd. Vanaf het studiejaar 2024-2025 (per 1 september 2024) wordt de halvering stopgezet.
Actuele informatie is te vinden op de website van Rijksoverheid.nl.

Als deeltijdstudent kun je in aanmerking komen voor een tegemoetkoming leraren. De tegemoetkoming leraren bestaat uit een tegemoetkoming in het cursus- of collegegeld en een tegemoetkoming in de studiekosten.

 Laat jij je omscholen, dan kun je mogelijk een scholingsvoucher aanvragen bij Opijver, het Achterhoekse Talentenfonds. Wil je in september starten dan kun je voor 15 juni de aanvraag indienen via de website www.opijver.nl. 

Iedereen tot 55 jaar die geen recht meer heeft op studiefinanciering kan geld lenen om collegegeld of lesgeld te betalen: het levenlanglerenkrediet. Je kunt dan tegen gunstige voorwaarden jouw les- of collegegeld lenen als je een opleiding in het mbo of het hoger onderwijs volgt.

 

Schrijf je nu in!

Denk jij dat je de pabo wilt gaan doen aan Iselinge Hogeschool? Schrijf je in via Studielink. (Uitschrijven is ook weer mogelijk!)

 

Hoe kun je je verder oriënteren?