Symposium De digitale generatie: Kinderen voorbereiden op de toekomst

LET OP: dit symposium is gecanceld vanwege onvoldoende aanmeldingen

Met keynotespeaker Rens van der Vorst

Hoe kunnen educatieve professionals samenwerken aan een omgeving die kinderen voorbereidt op de uitdagingen en kansen van de digitale wereld. Dit inspirerende symposium brengt experts samen, waaronder de keynotespeaker Rens van der Vorst, om te bespreken hoe educatieve professionals de digitale veranderingen kunnen omarmen en hun leerlingen kunnen voorbereiden op een succesvolle toekomst. We zullen (praktische) inzichten delen, innovatieve benaderingen bespreken en succesverhalen uitwisselen.

Mens/docent zijn in tijden van exponentiële digitale technologie
Door Rens van der Vorst

Iedereen wil een beter mens worden in een betere wereld met betere technologie. Wij willen mensen opleiden met die capaciteit. Maar hoe doe je dat? Wat is betere technologie? Wat is beter? Rens van der Vorst onderzoekt onze relatie met technologie op een hilarische, schurende manier en zet je aan het denken over vragen als: hoe kun je zelf actief streven naar een betere relatie me technologie? Hoe brengen we dat over aan de nieuwe generatie? Wat is in de toekomst belangrijk? Kennis of informatie? Tegen wat voor soort dillema's lopen we aan? En, waarom moeten we soms onze innerlijke digitale gremlin wakker kussen?

  • Moral Design Game.

Fontys ontwikkelde een moral design game. In dit bordspel krijgen alle spelers een karakter toegewezen (leerling/docent/bestuurder/etc…). Vanuit dat karakter onderzoeken ze de voor,- en tegens van een bepaalde geavanceerde technologie. Bijvoorbeeld een app die studenten op basis van data en AI coacht. Op die manier krijgen ze inzicht in de technologie en de daarbij horende morele dilemma’s.

  • Digitale Gremlins

In zijn nieuwste boek heeft Rens van der Vorst een methode ontwikkeld om actief te streven
naar een betere wereld met betere technologie. Deze methode wordt regelmatig door studenten en docenten gebruikt in een soort van leuke hackathon, om op zoek te gaan naar gremlinacties in de onderwijskundige context. In zijn key note legt Rens uit wat gremlinacties zijn, in de workshop gaan de deelnemers er zelf mee aan de slag.

  • STEAM met het jonge kind

Hoe kun je doelgericht aan de slag met maakonderwijs in het onderwijs? En hoe kan technologie hierbij zinvol worden ingezet?  

In deze workshop wordt gewerkt op de snijvlakken tussen kunst, maakonderwijs en de 21e-eeuwse vaardigheden. Onder leiding van Amar Duratovic lid van de Academische Werkplaats STEAM, creatief denken en maakonderwijs. 

  • Mediawijsheid en digitaal burgerschap

De wereld van kinderen wordt steeds digitaler: ze beginnen zich zowel vroeger online te bewegen en niet zelden ook frequenter. Het is daarom niet gek dat mediawijsheid en digitaal burgerschap steeds meer aandacht krijgen. Naast dat het belang van beide onderwerpen door bijna iedereen wordt onderschreven, is het nog vaak lastig om hier invulling aan te geven. Er rijzen vragen als: wie is er verantwoordelijk voor de digitale opvoeding en hoe pak ik deze digitale opvoeding goed aan? In deze sessie onderzoeken we dilemma’s binnen mediawijsheid en digitaal burgerschap in een Struivogelsessie. Dit mag een eigen gekozen dilemma zijn uit uw praktijk óf een in de sessie aangedragen dilemma.

  • Robotica en ethiek 

Toelichting volgt nog

  • STRAX 

Tijdens deze workshop ontdek je een lesprogramma en de didactische mogelijkheden van een Hololens. STRAX is het platform voor onderwijsinnovatie binnen het Graafschap College.

Orde in de chaos is helaas gecanceld. 

18.45 uur    Inloop
19.00 uur    Keynote door Rens van der Vorst
20.15 uur    Workshops
 

Praktische informatie

Datum
3 oktober 2023

Tijd
Inloop vanaf 18:45 uur
Event van 19:00-21:30 uur

Plaats
Iselinge Hogeschool, Doetinchem

Prijs
Gratis

Vragen?
Contactpersoon Marcia Kuipers
llo@iselinge.nl

Flyer