Academische Werkplaats In de Academische Werkplaats werken docent-onderzoekers, onderwijsprofessionals, experts uit het werkveld én studenten samen aan onderzoeksvragen die door de praktijk zijn ingebracht. Zij nemen gezamenlijk deze praktijkvraagstukken onder de loep en gaan op basis van onderzoek aan de slag met innovatieve ontwerpen die passen bij dit vraagstuk. Bekijk het filmpje hieronder om een goed beeld te krijgen van deze mooie manier van samenwerken.
Meedoen met een werkplaats Wat levert het jou als deelnemer op? Je werkt samen met andere (aanstaande) onderwijsprofessionals aan een relevant en uitdagend thema. Je denkt mee in het oplossen van een onderwijsprobleem. Daarbij zul je volgens een bepaalde systematiek leren hoe je ontwerpgericht onderzoek kunt doen. Je verwerft kennis en vaardigheden in het te onderzoeken thema en onderzoeksvaardigheden die bij kunnen dragen aan de verbetering van het onderwijs in jouw eigen school. Je ontwerpt een concrete oplossing voor een onderwijsprobleem: een instrument, een aanpak, een handleiding of iets anders dat bruikbaar is binnen jouw eigen school en op andere scholen. Je werkt mee aan het beschikbaar stellen van de ontworpen materialen voor jouw collega’s in de vorm van een studiedag, een praktijkartikel, een workshop, etc. Wat wordt er van jou als deelnemer verwacht? Vooral veel enthousiasme, vindingrijkheid en een innovatieve inslag. Je bent werkzaam in het onderwijs en kiest ervoor om twee jaren mee te doen aan de werkplaats. Je bent tijdens acht werkdagen per jaar beschikbaar voor de werkplaats (acht woensdagmiddagen van half 3 tot half 6). Daarnaast ben je 4 woensdagen van kwart voor 5 tot kwart voor 6 aanwezig bij een online bijeenkomst. Je kunt jaarlijks 80 uren bijdragen aan de werkplaats (40 uur door aanwezig te zijn en mee te ontwerpen, 40 uur door ontwerpen te testen in de eigen praktijk). Voor de deelname binnen de Academische Werkplaats worden binnen de eigen school 80 uur professionaliseringsruimte toegekend.
Heb jij een praktijkvraag voor Academische Werkplaats? Elk jaar stellen we in januari de thema's voor de werkplaatsen van het aankomende schooljaar vast. De keuze voor de thema's wordt gestuurd door praktijkproblemen waar (aanstaande) leekrachten en onderwijsprofessionals tegenaan lopen. Van oktober tot december inventariseren we deze vragen. Iedere (aanstaande) onderwijsprofessional kan een vraag indienen. Een aantal voorbeelden van vragen zijn: ‘Hoe pas ik technologie op een zinvolle manier toe in mijn onderwijs?’ ‘Wat kan ik doen om voor alle leerlingen in mijn klas een veilige én passende leeromgeving te maken?’ ‘Hoe leer ik kinderen eigenlijk plezier beleven aan het lezen van teksten?’ Dien jouw praktijkprobleem in. Zo geef je ons relevante input voor nieuwe academische werkplaatsen! Mail ons op onderzoek@iselinge.nl
De waarde samenwerken in netwerken Basisscholen in de regio Achterhoek, Liemers en Graafschap hebben te maken met krimp. Dit kan een bedreiging zijn, maar geeft ook kansen. Het daagt basisscholen uit om samen te werken, kleinschaliger onderwijs te verzorgen en innovatieve manieren te vinden om onderwijs voor een diverse groep leerlingen rendabel, goed en leuk te houden. Op Iselinge Hogeschool vinden de basisscholen uit de regio elkaar, komen ze in contact met experts en doen ze inspiratie op door samenwerking met studenten en docent-onderzoekers. Samenwerken en kennis delen binnen een divers en breed netwerk van educatieve professionals van vandaag én morgen is voor ons als Iselinge Hogeschool een gegeven. Het leren -en zeker ook het verrichten van onderzoek- vanuit een netwerk zit in ons dna en daarmee in al onze opleidingen verweven. Bekijk de animatie rechts om te zien op welke manieren we hier invulling aan geven.