Academische Werkplaats

In de Academische Werkplaats werken docent-onderzoekers, onderwijsprofessionals, experts uit het werkveld én studenten samen aan onderzoeksvragen die door de praktijk zijn ingebracht. Zij nemen gezamenlijk deze praktijkvraagstukken onder de loep en gaan op basis van onderzoek aan de slag met innovatieve ontwerpen die passen bij dit vraagstuk.

Educatieve professionals zijn meer dan welkom om aan te sluiten in onze werkplaatsen om zo betrokken te zijn bij onderzoek!

Bekijk het filmpje hieronder om een goed beeld te krijgen van deze mooie manier van samenwerken. 

Dit levert het je op: 

  • Je werkt samen met andere (aanstaande) educatieve professionals aan een relevant en uitdagend thema.
  • Je denkt mee in het oplossen van een probleem en je ontwikkelt je daarbij als ontwerpgericht onderzoeker.
  • Je breidt je kennis en vaardigheden in het te onderzoeken thema uit.
  • Je ontwerpt samen een concrete oplossing die je kunt gebruiken binnen je eigen organisatie.

Academische Werkplaats 2025-2026

Heb je interesse om deel te nemen aan een van de werkplaatsen? Bekijk de zeven nieuwe werkplaatsen voor schooljaar 2025-2026 via de link hieronder en meld je aan! 

Heb je vragen over de Academische Werkplaats? Neem dan contact op met Rosanne Hebing (onderzoek@iselinge.nl).

Deelname is kosteloos en is echt iets voor jou wanneer: 

✔ Je een enthousiaste, vindingrijke en innovatieve inslag hebt.

✔ Je in het educatieve domein werkt of hier affiniteit mee hebt.

✔ Je twee jaar lang twaalf keer per jaar op woensdagmiddag van 14:30 tot 17:30 uur bij de werkplaats aanwezig kunt zijn.  

✔ Je naast deze aanwezigheid nog maximaal 40 uur per jaar kunt bijdragen door bijvoorbeeld ontwerpen in de praktijk te testen.

✔ Voor de deelname binnen de Academische Werkplaats worden binnen de eigen school 80 uur professionaliseringsruimte toegekend.

Heb jij een praktijkvraag voor Academische Werkplaats?

Elk jaar stellen we in januari de thema's voor de werkplaatsen van het aankomende schooljaar vast. De keuze voor de thema's wordt gestuurd door praktijkproblemen waar (aanstaande) leekrachten en onderwijsprofessionals tegenaan lopen. Van oktober tot december inventariseren we deze vragen.

Iedere (aanstaande) onderwijsprofessional kan een vraag indienen. Een aantal voorbeelden van vragen zijn:

  • ‘Hoe pas ik technologie op een zinvolle manier toe in mijn onderwijs?’
  • ‘Wat kan ik doen om voor alle leerlingen in mijn klas een veilige én passende leeromgeving te maken?’
  • ‘Hoe leer ik kinderen eigenlijk plezier beleven aan het lezen van teksten?’
Ons onderzoek vindt doorwerking in de praktijk van het regionale werkveld en het curriculum van de hogeschool

De waarde van samenwerken in netwerken

Basisscholen in de regio Achterhoek, Liemers en Graafschap hebben te maken met krimp. Dit kan een bedreiging zijn, maar geeft ook kansen. Het daagt basisscholen uit om samen te werken, kleinschaliger onderwijs te verzorgen en innovatieve manieren te vinden om onderwijs voor een diverse groep leerlingen rendabel, goed en leuk te houden.

Op Iselinge Hogeschool vinden de basisscholen uit de regio elkaar, komen ze in contact met experts en doen ze inspiratie op door samenwerking met studenten en docent-onderzoekers.

Samenwerken en kennis delen binnen een divers en breed netwerk van educatieve professionals van vandaag én morgen is voor ons als Iselinge Hogeschool een gegeven. Het leren -en zeker ook het verrichten van onderzoek- vanuit een netwerk zit in ons dna en daarmee in al onze opleidingen verweven. Bekijk de animatie rechts om te zien op welke manieren we hier invulling aan geven.