Academische Werkplaats

In de Academische Werkplaats werken docent-onderzoekers, onderwijsprofessionals, experts uit het werkveld én studenten samen aan onderzoeksvragen die door de praktijk zijn ingebracht. Zij nemen gezamenlijk deze praktijkvraagstukken onder de loep en gaan op basis van onderzoek aan de slag met innovatieve ontwerpen die passen bij dit vraagstuk.

Bekijk het filmpje hieronder om een goed beeld te krijgen van deze mooie manier van samenwerken. 

Academische Werkplaatsen 2024-2025

Leerkrachten en directeuren zijn meer dan welkom om aan te sluiten in onze werkplaatsen om zo betrokken te zijn bij onderzoek. Volgens de principes van ontwerpgericht onderzoek beantwoord je dan samen met de andere deelnemers van je werkplaats een actuele onderzoeksvraag uit de praktijk.

Heb je interesse om deel te nemen aan een van de werkplaatsen of wil je meer informatie? Neem dan contact op met Rosanne Hebing (onderzoek@iselinge.nl).

Meedoen met een werkplaats

  • Je werkt samen met andere (aanstaande) onderwijsprofessionals aan een relevant en uitdagend thema. 
  • Je denkt mee in het oplossen van een onderwijsprobleem. Daarbij zul je volgens een bepaalde systematiek leren hoe je ontwerpgericht onderzoek kunt doen. 
  • Je verwerft kennis en vaardigheden in het te onderzoeken thema en onderzoeksvaardigheden die bij kunnen dragen aan de verbetering van het onderwijs in jouw eigen school. 
  • Je ontwerpt een concrete oplossing voor een onderwijsprobleem: een instrument, een aanpak, een handleiding of iets anders dat bruikbaar is binnen jouw eigen school en op andere scholen. 
  • Je werkt mee aan het beschikbaar stellen van de ontworpen materialen voor jouw collega’s in de vorm van een studiedag, een praktijkartikel, een workshop, etc. 
  • Vooral veel enthousiasme, vindingrijkheid en een innovatieve inslag. 
  • Je bent werkzaam in het onderwijs en kiest ervoor om twee jaren mee te doen aan de werkplaats. 
  • Je bent tijdens acht werkdagen per jaar beschikbaar voor de werkplaats (acht woensdagmiddagen van half 3 tot half 6). Daarnaast ben je 4 woensdagen van kwart voor 5 tot kwart voor 6 aanwezig bij een online bijeenkomst.
  • Je kunt jaarlijks 80 uren bijdragen aan de werkplaats (40 uur door aanwezig te zijn en mee te ontwerpen, 40 uur door ontwerpen te testen in de eigen praktijk). 
  • Voor de deelname binnen de Academische Werkplaats worden binnen de eigen school 80 uur professionaliseringsruimte toegekend.

Doe mee en meld je aan!

Of stel eerst je vraag. We beantwoorden graag al je vragen.

Ons onderzoek vindt doorwerking in de praktijk van het regionale werkveld en het curriculum van de hogeschool

Heb jij een praktijkvraag voor Academische Werkplaats?

Elk jaar stellen we in januari de thema's voor de werkplaatsen van het aankomende schooljaar vast. De keuze voor de thema's wordt gestuurd door praktijkproblemen waar (aanstaande) leekrachten en onderwijsprofessionals tegenaan lopen. Van oktober tot december inventariseren we deze vragen.

Iedere (aanstaande) onderwijsprofessional kan een vraag indienen. Een aantal voorbeelden van vragen zijn:

  • ‘Hoe pas ik technologie op een zinvolle manier toe in mijn onderwijs?’
  • ‘Wat kan ik doen om voor alle leerlingen in mijn klas een veilige én passende leeromgeving te maken?’
  • ‘Hoe leer ik kinderen eigenlijk plezier beleven aan het lezen van teksten?’

De waarde samenwerken in netwerken

Basisscholen in de regio Achterhoek, Liemers en Graafschap hebben te maken met krimp. Dit kan een bedreiging zijn, maar geeft ook kansen. Het daagt basisscholen uit om samen te werken, kleinschaliger onderwijs te verzorgen en innovatieve manieren te vinden om onderwijs voor een diverse groep leerlingen rendabel, goed en leuk te houden.

Op Iselinge Hogeschool vinden de basisscholen uit de regio elkaar, komen ze in contact met experts en doen ze inspiratie op door samenwerking met studenten en docent-onderzoekers.

Samenwerken en kennis delen binnen een divers en breed netwerk van educatieve professionals van vandaag én morgen is voor ons als Iselinge Hogeschool een gegeven. Het leren -en zeker ook het verrichten van onderzoek- vanuit een netwerk zit in ons dna en daarmee in al onze opleidingen verweven. Bekijk de animatie rechts om te zien op welke manieren we hier invulling aan geven.