Associate Degree Didactisch Educatief Professional

Met de Associate Degree Didactisch Educatief Professional (Ad-DEP) opleiding leer jij hoe je jouw vakkennis nóg beter kunt overdragen aan leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's.

Dit is dé opleiding wanneer je bijvoorbeeld instructeur of onderwijsondersteuner in het v(s)o of mbo-onderwijs bent. Of wanneer je trainer of praktijkopleider bij een bedrijf of organisatie bent. Je ontwikkelt je met deze opleiding in vier rollen: didacticus, ontwikkelaar, begeleider en innovator.

De opleiding past goed bij je als je een carrièrestap wilt maken. Vanuit een mbo-niveau-4 functie naar een hbo-functie. Of als je wilt doorgroeien binnen je huidige functie naar een rol waarbij je anderen iets leert. 

Aanmelden of adviesgesprek?

Wil jij nóg beter je vakkennis en kunde doorgeven en heb je interesse in de Ad-DEP? Wil je je -alvast- aanmelden (vanaf begin december kun je je écht inschrijven via Studielink) of wil je graag een adviesgesprek om te kijken of deze opleiding bij je past? Laat dan hier je gegevens achter. Wij zullen zorgvuldig omgaan met je gegevens. 

Vooropleiding

Je kunt je aanmelden voor de Ad-DEP wanneer je het vwo, de havo of een mbo-4-opleiding hebt afgerond. Maar ook met een hbo- en wo-opleiding ben je van harte welkom. Sluit je vooropleiding niet aan, dan kun je mogelijk via de 21+-regeling toegelaten worden tot de opleiding.

Associate degree

De Ad-DEP is een tweejarige hbo-opleiding in deeltijd. Het gaat om een opleiding op niveau 5, die qua moeilijkheidsgraad tussen mbo-4 en een hbo-bachelor in zit. Je combineert de opleiding met een relevante baan of een stage, zodat de theorie vanuit de opleiding en de praktijk elkaar versterken.  


Met een diploma van de tweejarige Ad-opleiding Didactisch Educatief Professional kun je bijvoorbeeld werken als instructeur of leraarondersteuner in het v(s)o of mbo of als trainer of praktijkopleider binnen een (leer)bedrijf of organisatie.

Factsheet

Studieduur:
2 jaar
Studielast:
Per week: 8 uur college, 16 uur relevant werk of stage, 12 uur zelfstudie en 4 uur flexibel
Vooropleiding:
Diploma: wo, hbo, vwo, havo, mbo niveau 4
Lesdag:
Woensdag tussen 14.30-21.30 uur
Start:
Februari 2025

Het beroep

Met de Ad-DEP leer je nóg beter hoe jij jouw eigen (vak)kennis en kunde kunt overbrengen binnen 

  • het (beroeps)onderwijs
  • op de werkvloer bij een (leer)bedrijf

Functies

Na het afronden van de Ad-DEP, kun je je richten op niveau 5-functies. Je kunt onder andere aan de slag als:

  • Instructeur of junior docent in het (v)mbo
  • Onderwijsondersteunener/docent-assistent v(s)o/mbo
  • Leerpleinmedewerker v(s)o/mbo
  • Trainer of praktijkopleider binnen een (leer)bedrijf
  • Startersbegeleider
  • Instructeur binnen een bedrijfsacademie
  • Begeleider of opleider bij een leerbedrijf 

Inhoud van je beroep

Als didactisch educatief professional kun jij jouw eigen (vak)kennis overbrengen binnen een opleiding of op de werkvloer. Je bent ontwikkelaar, begeleider en innovator. Je weet hoe je een onderwijsaanbod kunt vormgeven. Door je kennis en ervaring maak je de leerinhouden relevant en boeiend voor de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's. Je begeleidt hen naar het behalen van hun leerdoelen en ondersteunt hen in hun persoonlijke groei.

Op de werkvloer speel je een belangrijke rol in de opleiding en begeleiding van medewerkers. Door jouw expertise zorg je ervoor dat zij de benodigde kennis en vaardigheden opdoen om succesvol te zijn in hun functie.

De opleiding

We zorgen ervoor dat de Ad-DEP altijd goed aansluit op jouw achtergrond en werksituatie. Theorie en praktijk versterken elkaar voortdurend. Je ontwikkelt je in vier rollen, namelijk: didacticus, ontwikkelaar, begeleider en innovator. 

Bekwame en bevlogen docenten van Iselinge Hogeschool en het Graafschap College verzorgen het onderwijs, dat gegeven wordt op Iselinge Hogeschool. Ook nodigen we specialisten uit de praktijk uit voor gastcolleges en als Ad-DEP-studenten leren jullie bovendien van elkaar. 

Eerste studiejaar

Het eerste studiejaar draait om hoe je jouw kennis en kunde overdraagt aan een leerling, student en/of (nieuwe) collega en hoe je selecteert wat je hen wel en niet leert. Je weet ze uit te dagen en kunt aansluiten bij hun interesses, talenten, voorkeuren en capaciteiten. Dit doe je doordat je leert een aantrekkelijk en gevarieerd aanbod te ontwikkelen. Behalve deze kennis doe je ook veel vaardigheden op door met andere Ad-DEP-studenten aan verschillende opdrachten te werken.

Tweede studiejaar

In het tweede studiejaar leer je hoe je mensen kunt stimuleren en begeleiden, waarbij je je bewust wordt van de verschillen tussen de verschillende leerlingen, studenten of (nieuwe) collega's. Je weet in te spelen op deze verschillen waardoor je iedereen individueel in beweging weet te houden of weer kunt krijgen. Daarnaast ontwikkel je een kritische houding wat betreft implementatieprocessen waarbij je de visie en missie van de organisatie of het bedrijf in het vizier houdt.

Je vier rollen

De ad-opleiding Didactisch Educatief Professional is opgebouwd rondom vier relevante rollen:

  1. didacticus;
  2. ontwikkelaar;
  3. begeleider;
  4. innovator.

Binnen deze rollen worden bekwaamheden onderscheiden. De leerdoelen binnen deze bekwaamheden worden hieronder per rol beschreven. 

In de rol van didacticus weet je hoe je kennis over kan dragen aan leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's. Hierbij heb je aandacht voor je eigen rol. Je kunt leerinhouden selecteren die voor de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's relevant zijn. Hierbij kun je heldere en passende doelen opstellen. Je kijkt kritisch naar bestaande materialen en kan hierin aanpassingen doen passend bij de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's. Hierbij houdt je rekening met verschillen in leerbehoeften. Je beschikt over de didactische vaardigheden om de ontwikkeling van de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's te ondersteunen en te bevorderen.

Je leert kennis over te dragen op een manier die passend is bij jouw vakgebied en bij de kenmerken van de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's. Hierbij ben je je bewust van je eigen voorbeeldfunctie en kun je reflecteren op de rol die je vervult. Je hebt aandacht voor de organisatie, voorbereiding en afsluiting van je aanbod.

In de rol van de ontwikkelaar leert je vakkennis inzichtelijk weer te geven in een doorlopende leer- en ontwikkellijn.

Je daagt de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's uit en sluit met een aantrekkelijk en gevarieerd aanbod aan bij hun interesses, talenten, voorkeuren en capaciteiten. Je leert een gedifferentieerd leeraanbod te ontwikkelen dat passend is bij zowel verschillende soorten groepen als individuen en bij wat de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's als beroepsbeoefenaar nodig hebben. Je kunt zelfstandig én met andere professionals samen een leeromgeving creëren, waarin de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's zich uitgedaagd en gezien voelen. Hierbij houdt je rekening met de missie en de visie van je bedrijf of organisatie. Je kunt toetsen of de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's zich de aangeboden kennis en vaardigheden eigen hebben gemaakt.

Je toont hierbij nieuwsgierigheid en een onderzoekende en creatieve houding. Niet alleen bij jezelf weet je deze houding aan te wakkeren, ook bij de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's stimuleert je deze vaardigheden. De hierdoor verworven informatie weet je om te zetten in een activiteit voor hen. Om plannen te kunnen realiseren weet je gebruik te maken van competenties van professionals binnen en buiten je bedrijf of organisatie.

In de rol van begeleider stelt je de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's in staat om hun eigen leren vorm te geven. Daarbij stimuleer en begeleid je hun lerend vermogen, waarbij je je bewust bent van de verschillen tussen leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's. Je kunt inspelen op deze verschillen om de hen in beweging te houden of weer te krijgen. Je hebt kennis van leerpsychologie en motivatietheorieën die je gebruikt om een veilige leeromgeving en een positieve groepsdynamiek te creëren. Je bent je als didactisch educatief professional bewust van de mogelijke invloeden van omgevingsfactoren op de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's. Vanuit je agogische/pedagogische kennis kun je de nodige ondersteuning bieden. Je hebt kennis van externe ondersteuningsmogelijkheden en weet deze waar nodig in te zetten.

In de rol van innovator hanteer je een integrale werkwijze, waarbij je een kritische houding toont ten opzichte van veranderprocessen. Je bent kritisch op beleid met betrekking tot begeleiding van leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's. Je houdt hierbij de visie en missie van het bedrijf of de organisatie in het vizier.

Je bent in staat een goede werkrelatie met leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's op te bouwen en te onderhouden. Je zet mogelijkheden en kwaliteiten van leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's zo optimaal mogelijk in. Daarnaast kun je knelpunten en/of hiaten in de werkzaamheden, kennis en vaardigheden van leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's signaleren en coachingsbehoeften achterhalen. Je hebt een groot probleemoplossend vermogen en zet dit in om vooruit te kijken en denken.

Daarnaast ontwikkelt je inzicht in het belang van de samenwerking tussen de arbeidsmarkt en het onderwijs.

Brochure Ad-DEP

Toelating

Je bent toelaatbaar voor de associate degree met een mbo4, havo, vwo of hbo/wo diploma. Heb jij niet het juiste diploma? Of heb je wel bijvoorbeeld een mbo-3 opleiding? Dan kun je de volgende route bewandelen: 

Ben je 21 jaar of ouder, maar niet in het bezit van één van de vereiste diploma's? Dan is er een andere mogelijkheid om toch toegelaten te kunnen worden. Je kunt dan door middel van dit formulier bij het EVC-bureau een toelatingsonderzoek 21+ aanvragen tot week 48 voor een mogelijke start in februari. Als je dit toelatingsonderzoek met goed gevolg aflegt, kun je starten in de ad-opleiding.

Het onderzoek

Het onderzoek bestaat uit vijf verplichte onderdelen en start met een intakegesprek met het EVC-bureau. In het document 21+ toelatingsonderzoek Ad Pedagogisch Educatief Professional (PEP) kun je informatie vinden over de verschillende onderdelen.  

Kosten

De kosten van een toelatingsonderzoek 21+ bedragen € 210,-.

Aanvraag toelatingsonderzoek 21+

Voor een toelatingsonderzoek kun je je aanmelden tot uiterlijk week 48 (bij voorkeur eerder), als je in februari wilt starten. Wil je meer weten? Stuur dan een bericht naar evcbureau@iselinge.nl.

Leren in de praktijk

Praktijk en theorie gaan continu hand in hand tijdens de opleiding. Gedurende beide studiejaren werk je of loop je stage bij een onderwijsinstelling, organisatie of bedrijf waar je de mogelijkheid hebt om anderen iets te leren over jouw vakgebied.

Kennis uit de opleiding pas je toe in de praktijk, waarna je je ervaringen deelt met medestudenten. Je krijgt begeleiding vanuit de opleiding en je praktijkplaats.

Eisen praktijkplaats

Vanaf de start van de studie heb je relevant (betaald of onbetaald) werk. Dit kan dus ook een stageplaats zijn. Je werkt minimaal 16 uur in de week. Naast deze 16 uur in de week ben je nog minimaal 4 uur in de week flexibel beschikbaar. Deze uren zet je in voor opdrachten binnen of buiten je eigen werkplek. Je praktijkplaats leg je ter goedkeurig voor aan de opleiding. In een praktijkovereenkomst worden de afspraken tussen jou, je werkgever en de opleiding vastgelegd.

Vragen?

Heb jij al een baan en ben je juist op zoek naar verbreding of verdieping binnen je bestaande functie, maar twijfel je of het aansluit bij de opleiding en voldoet aan de eisen van een praktijkwerkplek? 

We helpen je graag! 

Kosten

Het collegegeld voor studiejaar 2024-2025 is bepaald op € 2061,-. De kosten voor boeken bedragen ongeveer €300,-. 

Als je al een andere associate degree-opleiding, bacheloropleiding of masteropleiding hebt voltooid dan betaal je het instellingscollegegeld. Voor studiejaar 2024-2025 bedraagt het instellingscollegegeld € 5553,-. Raadpleeg ook de collegegeldwijzer.

Studiefinanciering
Voor het volgen van een deeltijdopleiding krijg je geen studiefinanciering. Wel is het eventueel mogelijk om je studiekosten en andere scholingsuitgaven via de belasting terug te vragen. Kijk voor meer informatie op de site van de Belastingdienst.

Mogelijke vergoeding opleidingskosten door Opijver

Opijver is het Achterhoeks talentenfonds waar je een scholingsvoucher kan aanvragen als je de beoogde Ad-DEP-opleiding daadwerkelijk gaat volgen. Opijver is er voor Achterhoekse werkzoekenden, werkenden, baanveranderaars en ZZP’ers, van alle opleidingsniveaus. Schroom dus niet, maar meld je meteen aan.

Bekijk hier het stappenplan en de criteria. Denk jij in aanmerking te komen voor de scholingsvoucher? Meld je dan hier aan op de site van Opijver.