Het groeiende lerarentekort in Nederland maakt het belangrijk dat we alle leerkrachten aan boord houden. Uit onderzoek blijkt dat 12% van de startende leerkrachten binnen drie jaar het onderwijs verlaat. Een mogelijke verklaring die hiervoor wordt gegeven is het gebrek aan de juiste begeleiding. Deze begeleiding zou startende leerkrachten zekerheid geven in het omgaan met allerlei lastige situaties; dit wordt ook self-efficacy genoemd. Self-efficacy is het gevoel dat je een gesteld doel zelf kunt behalen. Een lage self-efficacy heeft als gevolg dat je je niet bekwaam voelt in wat je doet. Des te belangrijker is het dat we blijven werken aan een hoge self-efficacy van de startende leerkracht. Bram Oonk spreekt in deze aflevering met Ester Tuenter (docent-onderzoeker op Iselinge Hogeschool), Marcel Roelofs (starterscoach voor de Paraat scholengroep) en Linda Keuben (deeltijdstudent op Iselinge Hogeschool) over hoe we startende leerkrachten kunnen helpen bij het worden van een leerkracht met veerkracht.
Hopelijk vond je dit een leuke aflevering. Wil je doorpraten over het onderwerp, heb je suggesties voor nieuwe onderwerpen of wil je zelf een bijdrage leveren aan deze podcast? Mail dan naar podcast@iselinge.nl
Bram Oonk is docent-onderzoeker op Iselinge Hogeschool. Hij is vakspecialist burgerschap en digitale geletterdheid en host van de podcast Het Schoolplein.
Ester Tuenter is docent-onderzoeker en vakspecialist pedagogiek en onderwijskunde op Iselinge Hogeschool. Daarnaast doet zij onderzoek in de Academische Werkplaats