Je vier rollen De ad-opleiding Didactisch Educatief Professional is opgebouwd rondom vier relevante rollen: didacticus; ontwikkelaar; begeleider; innovator. Binnen deze rollen worden bekwaamheden onderscheiden. De leerdoelen binnen deze bekwaamheden worden hieronder per rol beschreven. Didacticus In de rol van didacticus weet je hoe je kennis over kan dragen aan leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's. Hierbij heb je aandacht voor je eigen rol. Je kunt leerinhouden selecteren die voor de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's relevant zijn. Hierbij kun je heldere en passende doelen opstellen. Je kijkt kritisch naar bestaande materialen en kan hierin aanpassingen doen passend bij de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's. Hierbij houdt je rekening met verschillen in leerbehoeften. Je beschikt over de didactische vaardigheden om de ontwikkeling van de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's te ondersteunen en te bevorderen. Je leert kennis over te dragen op een manier die passend is bij jouw vakgebied en bij de kenmerken van de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's. Hierbij ben je je bewust van je eigen voorbeeldfunctie en kun je reflecteren op de rol die je vervult. Je hebt aandacht voor de organisatie, voorbereiding en afsluiting van je aanbod. Ontwikkelaar In de rol van de ontwikkelaar leert je vakkennis inzichtelijk weer te geven in een doorlopende leer- en ontwikkellijn. Je daagt de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's uit en sluit met een aantrekkelijk en gevarieerd aanbod aan bij hun interesses, talenten, voorkeuren en capaciteiten. Je leert een gedifferentieerd leeraanbod te ontwikkelen dat passend is bij zowel verschillende soorten groepen als individuen en bij wat de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's als beroepsbeoefenaar nodig hebben. Je kunt zelfstandig én met andere professionals samen een leeromgeving creëren, waarin de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's zich uitgedaagd en gezien voelen. Hierbij houdt je rekening met de missie en de visie van je bedrijf of organisatie. Je kunt toetsen of de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's zich de aangeboden kennis en vaardigheden eigen hebben gemaakt. Je toont hierbij nieuwsgierigheid en een onderzoekende en creatieve houding. Niet alleen bij jezelf weet je deze houding aan te wakkeren, ook bij de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's stimuleert je deze vaardigheden. De hierdoor verworven informatie weet je om te zetten in een activiteit voor hen. Om plannen te kunnen realiseren weet je gebruik te maken van competenties van professionals binnen en buiten je bedrijf of organisatie. Begeleider In de rol van begeleider stelt je de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's in staat om hun eigen leren vorm te geven. Daarbij stimuleer en begeleid je hun lerend vermogen, waarbij je je bewust bent van de verschillen tussen leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's. Je kunt inspelen op deze verschillen om de hen in beweging te houden of weer te krijgen. Je hebt kennis van leerpsychologie en motivatietheorieën die je gebruikt om een veilige leeromgeving en een positieve groepsdynamiek te creëren. Je bent je als didactisch educatief professional bewust van de mogelijke invloeden van omgevingsfactoren op de leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's. Vanuit je agogische/pedagogische kennis kun je de nodige ondersteuning bieden. Je hebt kennis van externe ondersteuningsmogelijkheden en weet deze waar nodig in te zetten. Innovator In de rol van innovator hanteer je een integrale werkwijze, waarbij je een kritische houding toont ten opzichte van veranderprocessen. Je bent kritisch op beleid met betrekking tot begeleiding van leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's. Je houdt hierbij de visie en missie van het bedrijf of de organisatie in het vizier. Je bent in staat een goede werkrelatie met leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's op te bouwen en te onderhouden. Je zet mogelijkheden en kwaliteiten van leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's zo optimaal mogelijk in. Daarnaast kun je knelpunten en/of hiaten in de werkzaamheden, kennis en vaardigheden van leerlingen, studenten en/of (nieuwe) collega's signaleren en coachingsbehoeften achterhalen. Je hebt een groot probleemoplossend vermogen en zet dit in om vooruit te kijken en denken. Daarnaast ontwikkelt je inzicht in het belang van de samenwerking tussen de arbeidsmarkt en het onderwijs.
Toelating Je bent toelaatbaar voor de associate degree met een mbo4, havo, vwo of hbo/wo diploma. Heb jij niet het juiste diploma? Of heb je wel bijvoorbeeld een mbo-3 opleiding? Dan kun je de volgende route bewandelen: 21+ toelatingsonderzoek Ben je 21 jaar of ouder, maar niet in het bezit van één van de vereiste diploma's? Dan is er een andere mogelijkheid om toch toegelaten te kunnen worden. Je kunt dan door middel van dit formulier bij het EVC-bureau een toelatingsonderzoek 21+ aanvragen tot week 48 voor een mogelijke start in februari. Als je dit toelatingsonderzoek met goed gevolg aflegt, kun je starten in de ad-opleiding. Het onderzoek Het onderzoek bestaat uit vijf verplichte onderdelen en start met een intakegesprek met het EVC-bureau. In het document 21+ toelatingsgsonderzoek Ad-opleidingen kun je informatie vinden over de verschillende onderdelen. Kosten De kosten van een toelatingsonderzoek 21+ bedragen € 210,-. Aanvraag toelatingsonderzoek 21+ Voor een toelatingsonderzoek kun je je aanmelden tot uiterlijk week 48 (bij voorkeur eerder), als je in februari wilt starten. Wil je meer weten? Stuur dan een bericht naar evcbureau@iselinge.nl. Procedure 21+onderzoek Meld je aan
Inschrijven Je kunt je nu inschrijven voor de associate degree die start in februari via Studielink, het is fijn als je dat zo snel mogelijk doet. Via Studielink kun je een verzoek tot inschrijving doen aan Iselinge Hogeschool. Aanmeldprocedure Ga naar Studielink om je in te schrijven. Kies voor 'Inloggen via DigiD'. Heb je geen Nederlands woonadres kies dan voor 'Aanvragen inloggegevens en inloggen’. Dien een inschrijfverzoek in via de button 'nieuwe inschrijving toevoegen'. Ga naar studielink
Kosten Het collegegeld voor studiejaar 2025-2026 is bepaald op € 2119,-. De kosten voor boeken bedragen ongeveer €300,-. Als je al een andere associate degree-opleiding, bacheloropleiding of masteropleiding hebt voltooid dan betaal je het instellingscollegegeld. Voor studiejaar 2025-2026 bedraagt het instellingscollegegeld € 5709,-. Raadpleeg ook de collegegeldwijzer. Studiefinanciering Voor het volgen van een deeltijdopleiding krijg je geen studiefinanciering. Wel is het eventueel mogelijk om je studiekosten en andere scholingsuitgaven via de belasting terug te vragen. Kijk voor meer informatie op de site van de Belastingdienst.